
Zaradené do kategórií: Všetko o lietaní
Bloody Mary alebo sladký džús?
Alebo ako je to v skutočnosti s kvalitou jedla v lietadle.
Určite si každý, kto cestoval lietadlom, uvedomil, že jedlo chutí inak niekoľko kilometrov nad zemou ako dole na zemi. A či tomu veríte alebo nie, letecké spoločnosti sa skutočne snažia o nákup kvalitných surovín a precíznu prípravu jedla. Háčik je však niekde inde.
Jedlo vo vysokých výškach chutí... horšie
"Vo výške 10 kilometrov prvá vec, ktorá odíde, je váš chuťový zmysel," tvrdí šéfkuchár z LSG Lufthansa Service Holding AG, čo je najväčšia spoločnosť na svete v oblasti poskytovania leteckého stravovania.
Pri poklese tlaku (na zemi je približne 950 až 1050 hektopascalov, v lietadle od 750 do 800 hektopascalov) a s prispením chladného suchého vzduchu sa chuťové bunky cestujúceho otupia podobne, ako keby mal nádchu.
Nedostatok vlhkosti a recyklácia vzduchu v uzavretej kabíne spôsobuje aj vysúšanie nosa a otupenie čuchu. A vôňa jedla je tiež veľmi dôležitou súčasťou jeho vnímania. Teraz si predstavte, že vnímanie sladkosti a slanosti klesne o zhruba 30 percent.
Hluk
Plus, najnovšia štúdia vedcov z Cornellovej univerzity naznačuje, že vnímanie chutí je prepojené aj so zvukom. Na základe laboratórnych testov vedci dokázali, že v hlučnom prostredí (nad 85 decibelov) ľudia strácajú schopnosť dôkladne rozoznávať niektoré chute.
Trpkosť na jazyku?
Zaujímavé je, že znížené vnímanie platí len pre naše sladké a slané zmysly. Kyslá, horká a pikantná príchuť je takmer bez zmeny. Alebo má výraznejšiu chuť. Napríklad, pochutiny, ako je kardamóm, citrónová tráva alebo karí chutia intenzívnejšie na oblohe, ako na súši.
Problémy s logistikou jedla

Ale nie sú to len podmienky v kabíne, ktoré je potrebné vziať do úvahy. Príprava a podávanie chutného jedla pre niekoľko stoviek ľudí nad oblakmi nie je ľahká úloha. Vzhľadom k normám pre bezpečnosť potravín, musia byť všetky jedlá varené na zemi. Tam jedlo je zabalené, schladené a zasa ohriate na palube lietadla.
Na ohrievanie jedál používajú takmer všetky letecké spoločnosti konvektomaty, keďže mikrovlnné rúry a otvorený oheň nie sú povolené. Toto všetko samozrejme mení chuť jedla, aj keby bolo podávané na úrovni mora.
"Keď sa jedlo zahreje na izbovú alebo vyššiu teplotu, začne sa jeho kvalita zhoršovať a akonáhle prekročí pri mäse 160 stupňov Celzia a 140 stupňov pri rybách, ostane suché a tvrdé, nech robíte čokoľvek," vysvetlil populárny americký autor kníh o zložení a technikách prípravy jedál Harold McGee.
V neposlednom rade zohráva významnú úlohu aj bezpečnosť. Letecké spoločnosti sa vyhýbajú jedlám a surovinám, ktoré by sa mohli ľahko pokaziť a jedlo by tak mohlo spôsobiť prinajmenšom hromadné navštevovanie toaliet. Z dôvodu minimalizovania rizika otravy z jedla má napríklad pilot lietadla iný obed ako jeho kopilot.
Umami

Spomínali sme, že niektoré chute sú v lietadle intenzívnejšie a výraznejšie. Najviac sa to týka našej piatej chuti umami, ktorá sa nachádza potravinách ako sú napríklad sardinky, morské riasy, huby a sójová omáčka.
Chuť umami sa používa najmä v orientálnej a ázijskej kuchyni a nachádza sa tiež napríklad v paradajkovej šťave. Lufthansa jej na palubách lietadiel podá pasažierom takmer toľko ako piva - zhruba 1,7 milióna litrov ročne a je to práve preto, že paradajková šťava chutí jednoducho v lietadle omnoho lepšie.
Bloody Mary je víťaz

No a od paradajkovej šťavy je už len kúsok k Bloody Mary, ktorá je tiež veľmi žiadaná počas letov. Naozaj, tam hore chutí fantasticky.
Takže pri najbližšom lete si spomeňte aj na tieto informácie a snažte sa jedlo na palube si užiť. Hoci chuť daného jedla nebude ako v top reštaurácii alebo od mamy na zemi.
Prajeme dobrú chuť pri každom vašom lete!