Zaradené do kategórií: Aktuality, Letecké spoločnosti
Problémy s Airbus A380
Najväčšie dopravné lietadlo v histórii sa stalo megaproblémom pre Airbus a rodičovský EADS. Akcie EADS sa prepadli po tom čo spoločnosť oznámila, že zdržanie pri výrobe A380 spôsobí zníženie ziskov v rokoch 2007-2010 až o 2,5 miliardy dolárov.
Zdržanie spôsobené problémami s inštaláciou kabeláží znamená, že niektoré aerolinky budú musieť čakať viac ako rok, kým sa k nim dostanú lietadlá, ktoré si objednali. Môže sa teda stať, že budú nútení prehodnocovať svoje objednávky a venovať druhý pohľad konkurenčnému, 450 miestnemu modelu od Boeingu, natiahnutej verzii Boeing 747.
Plánovaný počet vyrobených kusov v budúcom roku mal byť 25. Airbus dnes tvrdí, že v roku 2007 vyrobí len deväť lietadiel. Taktiež produkčné plány na roky 2008 a 2009 boli skrátené. V dôsledku to znamená nielen spomínané zníženie ziskov, ale aj naštrbenie dôveryhodnosti spoločnosti a zhoršujúcu sa schopnosť získavať nové objednávky.
Spochybnený bol aj kľúčový prvok propagácie lietadla. A380 bola navrhnutá tak, aby priťahovala dopravcov na preplnených letiskách ako Londýn–Heathrow a Tokyo–Narita. Títo dúfali, že maximálne využijú ich obmedzené množstvo nástupných plošín natlačením čo najviac ľudí do jedného lietadla.
Tento argument však ohrozuje bezpečnostná obava, že turbulencia z veľkého lietadla by mohla ohroziť okolité lietadlá. ICAO doporučuje nariadiť, aby akékoľvek lietadlo pristávajúce za A380 zostalo minimálne 10 míľ (16,1 km) za ním – čo je dvojitá vzdialenosť potrebná pri pristávaní za Boeing 747-kou.
Strasti so skladaním A380 prinášajú okrem iného aj otázku kedy (ak vôbec) začne prinášať zisky. Pôvodné kalkulácie Airbusu boli optimistické – po predaní 250 lietadiel. Vývoj lietadla ale namiesto plánovaných 12 stál 16 miliárd dolárov. Prelomový bod teda stúpol na 300 predaných lietadiel – a to ešte pred ohlásením zdržania. Po započítaní všetkých výdavkov na zaplatenie pokút dopravcom súvisiacich so zdržaním je ťažko odhadnúť výsledný počet.
Problémová A380-ka vyvoláva otázku, či Boeing neodláka zákazníkov so svojou natiahnutou B747-kou. Nová 747-ka má však začať lietať až v roku 2009 a Boeing z nej predal zatiaľ len zopár kusov – väčšinou nákladné verzie. Prechod dopravcov od A380 k Boeing 747 vyzerá byť teda nepravdepodobný.
Airbus A380 je oveľa väčší ako konkurenčný Boeing, zmestí sa do neho až 800 pasažierov (aj keď len málo prepravcov plánuje prepravovať také množstvo), čo nie je veľmi porovnateľné s 450 pasažiermi v Boeingu. Dubajský prepravca Emirates aj keď sklamaný zo zdržania, neplánuje vymeniť objednané A380-ky za Boeing, pretože nemajú iné 747-ky vo flotile.
Airbus sa môže utešiť aspoň tým, že Boeing tiež prekonáva problémy s vývojom nového lietadla. Americká spoločnosť už tiež narazila na produkčné problémy s modelom 787, neobyčajne náročným projektom, ktorý je prvým komerčným lietadlom vyrobeným len z materiálov z ľahkých zliatin.