Zaradené do kategórií: Aktuality, Letecké spoločnosti
Prvý štart novinky od Boeinga
Boeing 747–8 Intercontinental, najnovšia, najväčšia a najúspornejšia verzia známeho jumbo jetu, vzlietla po prvý raz v nedeľu 20. marca z fabrického letiska Paine Field v americkom štáte Washington. Let trval niečo vyše štyri hodiny a výrobca potrebuje najmenej šesťsto hodín testov vo vzduchu, kým začne dodávky aerolíniám. Dodávky budú oneskorené o poldruha roka oproti pôvodným predpokladom.
Prvým zákazníkom bude na sklonku tohto roku nemecká Lufthansa, ktorá má objednaných dvadsať lietadiel a na ďalších dvadsať má opcie. Výrobca má zatiaľ 38 pevných objednávok, popri Lufthanse po päť kupujú Korean Air a Air China a osem si objednali pre vlastnú potrebu v podobe luxusne vybaveného lietadla súkromné osoby. Základná atalógová cena je 318 miliónov USD (vyše 225 miliónov eur).
Najnovšia výrazne modernizovaná verzia je odvodená od B-747–400 a má byť konkurentom A380. Je 76,4 metrov dlhá, čo je o šesť metrov viac než B-747–400 vyše tri metre viac ako A380. Pri troch triedach môže mať na palube 467 miest pre cestujúcich (o 51 viac než v B-747–400), kým A380 ich má 526. Výrobca udáva, že náklady na osobu a míľu sú nižšie o 13 percent, než u poslednej verzie B-747–400. V porovnaní s A380 je novinka o desatinu ľahšia a v prepočte na jedného cestujúceho má o jedenásť percent nižšiu spotrebu paliva.
Kým Airbus neuviedol na trh A380, boli boeingy B-747, prezývané aj „kráľovnami neba“ najväčšími lietadlami na komerčnú prepravu cestujúcich. Prvé verziu B-747–100 uviedla na komerčné lety v roku 1970 vtedajšia spoločnosť Pan American. Doteraz sa vo všetkých verziách vyrobilo 1 418 B-747 vo všetkých verziách.
Hoci zvyčajne prichádza na trh najprv osobná a až neskôr nákladný variant lietadiel, v tomto prípade je to opačne. Už v lete tohto roku prevezme luxemburská spoločnosť Cargolux prvý z celkovo trinástich objednaných nákladných B747–8F. Výrobca má už 74 objednávok od nákladných aerolínií.
-- Informáciu uverejnil server eTrend.sk