Ryanair

Ryanair

Írska nízkonákladová letecká spoločnosť. 200 destinácií, 370 lietadiel, kráľ európskeho neba.

Ryanair - všeobecné informácie

  • IATA: FR
  • ICAO: RYR
  • Založené 1984
  • Veľkosť flotily 370+
  • Oficiálny web: Webstránka

Ryanair

Írska nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair je dnes obrovským kolosom. Denne vypraví viac ako 1800 letov v 33 štátoch, lieta medzi 200 destináciami, má k dispozícii letku vyše 370 lietadiel typu Boeing 737-800 a o komfort cestujúcich sa stará celkovo 11 500 zamestnancov.

História spoločnosti Ryanair

Jednoducho Ryanair dnes pevne vládne svetu leteckých spoločností. Nebolo však tomu tak vždy a cesta Ryanair až na vrchol bola poriadne kľukatá.

1984 - 1989

Ryanair vďačí za svoj vznik, a vlastne aj názov, rodine Ryanovcov. Tí sa v roku 1984 rozhodli vstúpiť na letecký trh s novými aerolíniami, ktoré pomenovali jednoducho, podľa svojho priezviska. Celú firmu tvorilo vtedy 25 ľudí, jedno staršie lietadlo a lietalo sa na jedinej leteckej linke - z Írskeho Waterfordu, na Londýnske letisko Gatwick.

Lietadlo bolo skutočne miniatúrne, bolo v ňom iba 15 sedadiel a jeho kabína bola taká malá, že posádka lietadla nesmela merať viac ako 160 cm. V prvom roku svojej prevádzky prepravil Ryanair cca 5000 ľudí.

V ďalších rokoch však spoločnosť plynule rástla. Prielomom bol zisk povolenia na prevádzku leteckej linky Dublin – Londýn. Ak však chcel Ryanair uspokojiť silnejúci dopyt, musel nakupovať lietadlá. Manažment sa teda činil a od rumunských aerolínií TAROM, nakúpil prúdové lietadlá BAC1-11.

Ako sa hovorí s jedlom rastie chuť a ani vtedy ešte malý Ryanair nebol výnimkou. Postupne požiadal o povolenie pre prepravu pasažierov na ďalších linkách a tak k Londýnu a Dublinu čoskoro pribudli Liverpool, Manchester, Cardiff, Glasgow a iné metropoly Britských ostrovov. Na konci roku 1989 už Ryanair prepravoval 644 tisíc ľudí a spoločnosť mala 477 zamestnancov.

1990 - 1994

Prvé problémy prišli v roku 1990. Ryanair po rokoch rýchleho rastu a cenových bitiek s British Airways a Aer Lingus nabral obrovskú stratu 20 miliónov libier. Chvíľu sa zdalo, že to bude koniec dobrodružstva no rodina Ryanovcov sa rozhodla, že firmu nepoloží a prefinancovala celú dlžnú sumu.

Ryanair sa tak mohol nadýchnuť a bol to vlastne začiatok jeho prerodu na spoločnosť, ktorou je dnes. Veľkou inšpiráciou sa Ryanairu stali americké nízkonákladové aerolínie Southwest Airlines.

Ryanair sa menil od základov. Stal sa prvou európskou nízkonákladovou spoločnosťou. Nový manažment spoločnosti priniesol svieži vietor. Zrušil množstvo nákladných položiek, napríklad podávanie nápojov počas letu zadarmo a obmedzil tiež vydávanie drahého jedla na palube. 

Hlavne však zredukoval svoju flotilu lietadiel len na jeden typ. Spoločnosť týmto spôsobom doteraz šetrí na mechanikoch. Stačia im totiž mechanici, ktorí sa vyznajú v jednom type lietadiel.

Na konci roku 1991 Ryanair prvýkrát vykázal zisk. Zarobil 293 000 libier. Ani to však neznamenalo koniec reštrukturalizácie. Ryanair rázne zredukoval počet svojich pravidelných leteckých spojení z 19 na 6. Napriek škrtom počet prepravených pasažierov závratne stúpal. V roku 1993, dokonca prvýkrát prekonal 1 milión prepravených pasažierov ročne.

Modernizácie sa dočkala aj letecká flotila a staré BAC1-11 z Rumunska, spoločnosť nahradila modernými Boeingami 737. Posledný BAC končil na konci roku 1994.

1995 - 1999

Rok 1995 bol opäť prelomový. Ryanair predbehol British Airways a Aer Lingus v počte prepravených pasažierov na najvyťaženejšej linke v Európe, Dublin – Londýn a zároveň sa stal najväčšou Írskou leteckou spoločnosťou, operujúcou z a do Dublinu. Už na konci roku 1995 Ryanair prepravil viac ako 2 milióny pasažierov ročne. Veľké veci však len mali prísť.

V roku 1996 sa totiž, vďaka Európskej Únii, doslova otvorilo nebo nad Európou a Ryanair mal voľnú cestu expandovať na starý kontinent. V podstate sa tak stalo ihneď ako to bolo možné, najprv rozšíril flotilu lietadiel už na 12 Boeingov 737 a vzápätí otvoril prvé európske linky, z Londýna do Štokholmu, Osla, Paríža a Bruselu. V roku 1997 navyše spoločnosť vstúpila na burzu.

Otváranie ďalších liniek sa konalo prakticky v mesačných intervaloch a kapacita  lietadiel prestávala stačiť. Ryanair sa tak rozhodol pre logický, no predsa len riskantný krok. V roku 1998 nakúpil naraz 45 nových lietadiel typu Boeing 737, v celkovej hodnote 2 miliardy dolárov. Brána k dobytiu oblohy bola otvorená.

Úspešnú dobu korunovalo ocenenie „Najhodnotnejšie aerolínie“ od britského magazínu Which. Na konci roku 1999 Ryanair prepravoval už viac ako 5 a pol milióna pasažierov.

2000 - 2004

Prelom tisícročí nemohol začať lepšie. Ryanair za neuveriteľne nízku sumu, za pomoci niekoľkých vtedy ešte študentov, pripravil webovú stránku ryanair.com a začal na nej ponúkať svoje letenky. Tri mesiace stačili na to, aby si cez stránky kupovalo letenky zhruba 50 tisíc ľudí týždenne (nezabúdajme písal sa rok 2000).

Okrem predaja leteniek, bolo na stránkach možné lacno prenajať auto, vybaviť si cestovné poistenie, objednať si hotel, alebo si kúpiť lístok na vlak. Ryanair svojimi webovými službami predbehol svoju dobu.

V roku 2001 Ryanair expandoval do Európy aj inak ako letecky. V Bruseli otvoril svoju prvú základňu mimo Britských ostrovov. Začal tiež svoju éru pamätných reklám. Mimochodom, ako prvá letecká spoločnosť si Ryanair dovolil kúpiť reklamný čas v slote s počasím na Skynews a dostal sa tak do povedomia ľudí v miliónoch domácnostiach. V auguste tohto roku Ryanair prvýkrát prepravil viac ako 1 milión pasažierov mesačne.

Ryanair zároveň horlivo nakupoval a zbieral ocenenia. Od KLM napríklad získal menšie stratové aerolínie Buzz, čím si sprístupnil ďalšie nové destinácie a premenil ich na fungujúci biznis. V roku 2003 sa Ryanair stal podľa Googlu najpopulárnejšími aerolíniami na svete a stránka ryanair.com najvyhľadávanejší cestovný web v Európe.

Ročne Ryanair prepravil cca 28 miliónov ľudí a len pre zaujímavosť preň v tom čase pracovalo 2288 zamestnancov.

2005 - 2009

Rok 2005 bol pre Ryanair skutočne významný. Oslávil 20 rokov na trhu a oslava bola skutočne štýlová. Firma ponúkla vo svojich lietadlách 100 000 leteniek za menej ako 1 libru. Po výmene posledných dvoch Boeingov 737-200 za 737-800 mala zároveň spoločnosť najmladšiu leteckú flotilu na svete, kedy priemerný vek lietadiel v nej bol 2 roky.

Od roku 2006 navyše Ryanair, ako jedna z prvých spoločností na svete, ponúkla na svojom webe online check-in a pohodlne obhajovala svoje svetové prvenstvo v starostlivosti o zákazníkov.

Rok 2007 zasa priniesol pokorenie zdanlivo neprekonateľnej hranice. 50 miliónov pasažierov prepravených za jediný rok. Za tri roky Ryanair takmer zdvojnásobil počet svojich pasažierov. Od roku 2007 sa stal oficiálne najväčším leteckým dopravcom v Európe.

Závratným tempom však rástol aj počet zamestnancov. Namiesto pôvodných 25 ľudí z roku 1985, v tomto čase pracovalo pre Ryanair cca 6500 ľudí.

2010 - 2015

Počas tejto päťročnice opäť stúpali počty prepravených pasažierov závratným tempom. Zatiaľ čo v roku 2010 prepravil Ryanair 72 miliónov ľudí. Na konci roku 2015 už to bolo viac ako 100 miliónov.

Spomenúť musíme aj charitu, ktorú Ryanair vždy ponímal svojsky. Svetoznámym sa stal predovšetkým vydávaním svojho špeciálneho kalendára v ktorom boli v spodnom prádle a plavkách odfotené najkrajšie letušky spoločnosti. Hoci mnohé feministické organizácie protestovali z kalendára sa stal obrovský hit a skvelý marketingový nástroj.

Spoločnosti jej aktivity prinášali aj vysoké zisky. V roku 2013 zarobil Ryanair cca 523 miliónov Eur, no už o rok neskôr túto cifru vysoko prekonal, keď vykázal zisk 867 miliónov Eur.

Dnes Ryanair suverénne kraľuje lacnej leteckej preprave a hoci sa nikdy poriadne nezbavil kontroverznej nálepky, zo všetkých problémov vždy vyšiel silnejší. Jeho príbeh však zďaleka nekončí.

Letenky Ryanair

Zobraziť ponuku leteniek Ryanair